چرا مسائل اقتصادی حل نمی‌شود؟

دومین سخنرانی تخصصی با موضوع «موانع سیاست‌گذاری اقتصادی و توصیه‌هایی به دولت چهاردهم» با محوریت ‏آکادمی دانایان برگزارشد.

به گزارش صدای بورس،علی سرزعیم دومین سخنرانی تخصصی با موضوع «موانع سیاست‌گذاری اقتصادی و توصیه‌هایی به دولت چهاردهم» با محوریت ‏آکادمی دانایان، گفت:اگر نگاهی به مسائل عمده کشور داشته باشی متوجه خواهیم شد که هر روز مشکلات گسترش می یابند؛ حتی دولت نیز در حل مسائل قدیمی از جمله آلودگی هوا و ترافیک نیز ناتوان است .

وی ادامه داد: اگر دولت نتواند مشکلات کشور را حل کند باعث نارضایتی عموم مردم خواهد شد ؛چرا که ناکارآمدی سیاست گذار قطعا به مشروعیت آسیب خواهد زد.

این اقتصاد دان افزود:باید نظام حکمرانی کشور جراحی شود ؛ دانشکده ها و موسسات تحقیقاتی باید بحران ها را قبل از ایجاد آن مطرح کنند و به دولت ارائه دهند.

وی اظهار داشت: بی تصمیمی و عقب انداختن تصمیم گیری های اقتصادی از سوی دولت ؛ بسیار مشهود است که شاید بتوان گفت بخش قابل توجهی از مشکلات از این موضوع نشأت می گیرد.

سرزعیم افزود:باید تئوری های فکری و ایده های محققان دانشگاهی با دستگاه ها وبخش های اجرایی که شامل وزرا و سازمان ها زیر مجموعه آنها را تشکیل می دهند، هماهنگ شود ؛اما در چندسال اخیر شاهد فاصله بسیاری میان این دو بخش بوده ایم.

یک اقتصاد دان تصریح کرد:میزان اصطکاک بین وزارت خانه ها در چند سال گذشته رشد کرده است ؛ ترجیحات نظام کشوری در گذشته بر اساس ایدئولوژیک نگری بوده و پس از تحریم ها توجه دولت به بخش اقتصادی کشور باز شد.

وی ادامه داد:چهارچوب تحلیلی مشخصی در دستگاه های اجرایی به چشم نمی‌خورد ؛ اکثر افراد این سازمان ها علم اقتصادی درستی ندارد ؛باید به این علم توجه داشت ؛چرا که اقتصاد علم حکمرانی است.

سرزعیم به نگاه های فکری اقتصاد دانان اشاره کرد و گفت: افراد تحصیل کرده در علم اقتصاد به دو دسته مارکسیسم و لیبرالیسم تقسیم می شوند ؛باید میان این دو دسته توازن ایجاد شود؛ در کشور اکثر اقتصاد دانان پیرو مکتب مارکسیسم هستند.

وی افزود:بعد از دولت احمدی نژاد ضعف شدیدی در نظام کارشناسی کشور رخ داد؛که در چند سال اخیر برخی از اندیشکده ها ایجاد شدند تا این ضعف به مقدار قابل توجهی پوشش داده شود.

این اقتصاد دان به موضوع هیات دولت اشاره داشت و گفت:مسئله ای که در هیات دولت به چشم می‌خورد این است که؛ تمامی وزرا از جمله وزیر بهداشت وزیر آموزش و پرورش هم در مسائل اقتصادی اظهار نظر می کنند.

وی به وظایف مجلس اشاره کرد و گفت:مجلس نماد دموکراسی در تمام دنیا است اما مجلس صلاحیت تصمیم گیری درباره تمامی مسائل را نباید داشته باشد؛ فقط باید در مسائل کلان تصمیم گیری کند ؛این اصل در قانون که مجلس درمسائل جزئی می تواند دخالت کند باید حذف شود.

سرزعیم ادامه داد: قدرت مجلس در کشور بسیار است و باید این قدرت نسبت به قدرت قوه مجریه به توازن رسد؛ چرا که نمایندگان مجلس به راحتی می توانند وزیری را استیضاح کنند؛ اما دولت چنین قدرتی را نسبت به مجلس ندارد.

این اقتصادان اظهارداشت: فشار خبری و حواشی بسیاری از سوی رسانه ها بر سر وزرا و مسئولینی که می خواهند یک مسیر اشتباه و ناکارآمد را تغییر دهند ؛احساس می شود.ذهنیت ساختن راحت تر از تغییر و عوض کردن ذهنیت اشتباه است.

وی ادامه داد:ضعف در انجام کاری های اجرایی دولت بسیار است و بدنه دولت بسیار تضعیف شده ؛باید برای این موضوع به دنبال راه حلی بود. حتی اگر بهترین ایده‌ها وتفکرات را داشته باشیم ؛چنانچه بد اجرا شود نتیجه ای نخواهد داشت.

این اقتصاد دان گفت: جامعه باید از وزرا و مسئولین حمایت کند و دیدگاه فساد و رانت به این اشخاص نداشته باشند.

وی افزود: خبرنگاران باید به وزرات خانه ها دعوت شوند و مورد توجه قرارگیرند تا تحت تاثیر دسته بندی ها و جبهه های مختلف سیاسی قرار نگیرند و مسائل کلی کشور برایشان حل شود.

کد خبر 503920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =